14.3 C
Amposta

El sistema 2+1 a la C-12, la proposta més destacada amb una inversió de 60 milions d’euros

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a Tortosa el pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la C-12 en tota la seva longitud, des de Lleida fins a Amposta. L’actuació més rellevant és la transformació d’aquesta carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals, els més greus. Aquest programa d’actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 MEUR fins al 2025.

“Aquest pla té l’ambició de transformar la C-12, perquè sigui una via que doni competitivitat a les Terres de l’Ebre”, ha exposat el conseller. “Volem que la C-12, a més de ser un eix estructurant, sigui més segur i sostenible i que el conjunt d’actuacions atorgui les condicions de competitivitat que necessita i reclama el territori”, ha afirmat. Damià Calvet ha remarcat que l’obra per implantar el 2+1 representa “un salt d’escala” i permet “amb uns terminis i costos raonables, millorar substancialment” la C-12.

El conseller ha explicat que l’execució per fases de l’obra de 2+1 es programarà “amb equilibri territorial i segons els trams on faci més falta” amb l’objectiu de tenir tota la traça completada el 2025. Així mateix, Calvet ha posat de relleu que en la redacció dels projectes es tindran en compte “les especificitats, característiques físiques i intensitats de trànsit” de cada tram.

La C-12 és el principal eix viari de les Terres de l’Ebre, que comença a Lleida i creua les comarques de la Ribera d’Ebre i del Baix Ebre fins arribar a Amposta, la capital del Montsià. Actualment, és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.700 vehicles diaris i els 12.600 vehicles dia, en funció de l’àmbit.

El sistema 2+1

El Pla de millora preveu la transformació de la C-12 per implantar-hi una secció 2+1, que s’executarà per fases. Consisteix en la formació d’un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d’una separació física entre sentits. És una solució òptima i econòmicament eficient per a carreteres amb intensitats de trànsit de fins a 25.000 vehicles diaris i té un menor impacte en l’entorn, amb efectes similars sobre la seguretat viària als d’un desdoblament. Aquest model s’ha aplicat amb èxit a països capdavanters en seguretat viària, com Suècia, França o Irlanda. A Catalunya, el Govern està desplegant aquest model des de fa uns anys, amb exemples com el corredor format per la C-55 i la C-58.

El Departament de TES ha dividit la millora de la funcionalitat i la seguretat a la C-12, que té més de 130 quilòmetres de longitud, en 12 trams: Amposta; Amposta-Tortosa; Tortosa; Xerta – Benifallet; Benifallet-Rasquera; Rasquera-Ginestar; Ginestar-Garcia; Garcia-Ascó; Ascó – Flix (límit amb Lleida); Flix – Maials i Maials – Lleida.

Els objectius d’aquestes actuacions són:

  • Increment de la seguretat i la fluïdesa del trànsit mitjançant la implantació del 2+1
  • Millora de la geometria dels carrils d’incorporació i de sortida de la via i reordenació accessos
  • Renovació del paviment per un de nou que millori l’adherència i el drenatge i redueixi el soroll produït pel rodament dels vehicles
  • Substitució dels sistemes de contenció als ponts
  • Millora de les interseccions per afavorir la canalització del trànsit i la seguretat
  • Pavimentació de cunetes, que permeten donar un sobreample a la carretera

Treballs a curt termini

A més de les obres per implantar el 2+1, el conseller Calvet també ha volgut remarcar una sèrie d’obres a la C-12 que s’executaran “de forma immediata” i que suposen una “inversió de prop de 6 MEUR”. Són actuacions a més curt termini, més localitzades. En aquest sentit, enguany s’impulsen les obres de:

  • Estabilització de talussos entre Benifallet i Tortosa, afectats pels aiguats: En els pròxims dies, començaran els treballs per estabilitzar diversos talussos afectats pels aiguats a finals de gener a la C-12, amb un pressupost de 700.000 euros i un termini de quatre mesos.
  • Reforç del ferm al tram Aldover – Xerta: En els pròxims dies, es licitarà l’obra de renovació del paviment de la C-12 en un tram de 6 quilòmetres; la implantació de nous trams amb separadors de fluxos; la millora del drenatge i la reposició de les juntes de dilatació dels ponts. Els treballs compten amb un pressupost d’1,5 MEUR i s’iniciaran durant aquest any. Tindran un termini d’execució de sis mesos.
  • Construcció d’una rotonda i millora de l’accés al camí dels Masets a l’EMD de Jesús. L’obra inclou la formació d’una rotonda a l’accés sud del nucli, on actualment hi ha un encreuament semaforitzat i d’un camí des dels Masets de Pinyol amb l’accés nord mitjançant un nou vial de 700m paral·lel a la C-12. Actualment, es troba en fase d’audiència, que és el tràmit previ a la licitació de l’obra. Els treballs es licitaran i executaran aquest any, amb una inversió prevista de prop de 820.000 euros i un termini de cinc mesos.
  • Millora del ferm mitjançant Compra Pública Innovadora al tram Xerta-Rasquera. Preveu la millora superficial del ferm en un tram d’uns 20 quilòmetres de la C-12 mitjançant mescles modificades amb cautxú. Aquesta actuació s’impulsa mitjançant la Compra Pública Innovadora (CPI), dins del programa de Ferms sostenibles del Departament, i inclou la redacció del projecte i l’execució de l’obra, per un valor d’1,5 MEUR i un termini de 12 mesos.
  • Construcció d’una nova rotonda amb la C-12b. Aquesta actuació, que la Generalitat i l’Ajuntament d’Ascó impulsaran conjuntament, preveu la millora de la seguretat viària i de la fluïdesa del trànsit a la cruïlla de la C-12 amb la C-12b i amb l’accés a la central nuclear. L’obra es licitarà i executarà durant aquest any, amb una inversió prevista d’1,2 MEUR i un termini de 5 mesos.

D’altra banda, enguany es redactaran els projectes d’aquestes actuacions:

  • Reordenació d’accessos a la C-12 entre les EMD de Jesús i Pla d’Illes
  • Millora de la seguretat dels accessos de la C-12 a la T-302 al terme de Ginestar
  • Adaptació a persones amb mobilitat reduïda de la passarel·la per a vianants situada al quilòmetre 18 de la C-12 a Tortosa
  • Nova rotonda a la C-12, a Flix

El conseller de Territori, Damià Calvet, explica que el pla de millora de la C-12 vol millorar la seguretat i competitivitat de la via, descarta un desdoblament integral i explica que controlaran el pas de més camions cap a l’abocador. ACN

Redacció – V. Ll.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -