14.3 C
Amposta

Educació destina 3 MEUR a millorar l’eficiència energètica de 13 centres de les Terres de l’Ebre

Els centres són d'Amposta, Tortosa, Camarles, Deltebre, Gandesa, la Ràpita, Santa Bàrbara, Alcanar, l'Ametlla de Mar, Móra d'Ebre, la Sénia i Ulldecona

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El Departament d’Educació destinarà 3.131.543 euros a millorar l’eficiència energètica i el confort tèrmic dels centres educatius de les Terres de l’Ebre. Aquest seguit d’obres es finançaran amb els fons europeus REACT-EU de recuperació econòmica que han de fer possible millorar les infraestructures que donen servei a la ciutadania, en aquest cas, escoles i instituts.

El delegat del Govern, Albert Salvadó, i la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló, han detallat la inversió. “Els fons europeus representen una oportunitat per sectors estratègics i són importants en qüestions com aquesta, ja que podrem fer en un any el què a través de les inversions ordinàries s’ha dut a terme en els 7 anys anteriors”, assegura Salvadó. “Aquestes actuacions donen resposta a l’adaptació que hem de fer davant les conseqüències del canvi climàtic: edificis més sostenibles i confortables tant per l’alumnat com per al professorat”, explica Perelló.

Les obres que es duran a terme amb aquesta inversió inclouen un seguit d’actuacions amb l’objectiu de fer els edificis escolars més sostenibles, més confortables i més saludables per al professorat i per a l’alumnat. Així, es canviaran els envolupants, és a dir, els elements de la façana que actuen com a aïllants tant del fred com de la calor i que separen la part interior de la part exterior de l’edifici –s’inclourien la façana, les finestres, les portes o el sostre de l’edifici, entre d’altres-. Un bon aïllament dels edificis millora l’eficiència energètica d’escoles i instituts i redueix les despeses per fugues de temperatura i en millora el confort.

Al mateix temps, les obres permetran substituir calefaccions actuals per d’altres més eficients energèticament, amb menor impacte ambiental i que millorin la confortabilitat dels centres.

L’objectiu final de totes aquestes millores és aconseguir que els edificis propietat del Departament d’Educació es converteixin en infraestructures de màxima eficiència energètica. Els 3 milions d’euros d’inversió als serveis territorials de les Terres de l’Ebre amb els fons europeus permetran dur a terme actuacions en 13 centres: en 5 centres se substituiran les calefaccions, en 6 es millorarà els envolupants i en 2 s’hi duran a terme tant obres de calefacció com d’envolupants. El detall dels centres segons el tipus d’obres i segons la inversió econòmica és el següent:

MunicipiCentre educatiuImport totalActuació
AmpostaInstitut Montsià103.500Envolupant
AmpostaInstitut Ramon Berenguer IV147.417Calefacció
CamarlesInstitut Camarles230.000Calefacció
DeltebreInstitut Deltebre103.500Envolupant
GandesaInstitut Terra Alta172.500Envolupant
La RàpitaInstitut Els Alfacs102.350Envolupant
Santa BàrbaraInstitut Les Planes55.200Calefacció
AlcanarInstitut Sòl de Riu396.440Envolupant
L’Ametlla de MarInstitut La Candelera457.950Envolupant i calefacció
Móra d’EbreInstitut Julio Antonio513.302Envolupant
La SéniaInstitut La Sénia226.479Calefacció
TortosaInstitut de l’Ebre396.426Envolupant i calefacció
UlldeconaInstitut Manuel Sales i Ferre226.479Calefacció

A tot Catalunya es destinaran 102 milions d’euros per obres en un total de 294 centres educatius. El Departament ja duu a terme anualment aquestes millores, però la inversió finançada amb els Fons Europeus permetrà fer en un any el què a través de les inversions ordinàries del Departament s’ha dut a terme en els 7 anys anteriors per aquest concepte.

Les actuacions en centres formen part del Pla director d’infraestructures educatives i el Pla de confort tèrmic que han posat en marxa el Departament d’Educació i que inclou diferents línies de treball:

1. Construcció de centres per tal de donar resposta a les necessitats d’escolarització obligatòria

  • Aquestes noves construccions es duen a terme en base a criteris d’eficiència energètica i confort tèrmic. Els nous centres tenen un disseny pensat en criteris ambientals, energètics i de confort per a l’alumnat i el professorat i inclou també la tecnologia i els materials pensats per a aquesta finalitat.
  • Els nous centres, a més, es conceben com un espai al servei de l’aprenentatge. Enguany el Departament d’Educació ha presentat una nova Guia per als projectes de construcció i transformació de centres públics que implica la concepció dels espais del centre com una eina més d’aprenentatge. Els criteris de sostenibilitat mediambiental, l’eficiència energètica i el confort tèrmic d’una nova construcció són requisits tècnics i al mateix temps una eina d’aprenentatge.

2. Rehabilitació i reformes de les infraestructures per tal de fer els centres més sostenibles i fer front a l’emergència climàtica.

  • Reforma, amb dotació de fons europeus, per a actuacions de millora d’aquells elements que incideixen en el confort tèrmic i l’eficiència energètica -com ara les calefaccions i els aïllaments tèrmics.- Al mateix temps, s’inclou aquest criteri en les actuacions que el Departament realitza anualment a través de les obres RAM (Reforma, ampliació i millora).
  • Anàlisi de les diferents realitats arquitectòniques. La gran varietat de tipologies d’edificis comporta la necessitat de diferents solucions constructives per assolir aquestes millores. S’està duent a terme un estudi on es proposaran actuacions per assolir l’objectiu del confort tèrmic, en base a les tipologies habituals i a les diferents zones climàtiques. Per exemple, pel que fa als espais exteriors dels centres, s’analitzen aspectes com la vegetació existent, els espais d’ombres, les proteccions solars existents o l’exposició als vents, entre d’altres.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -