14.3 C
Amposta

Deu persones han mort en accidents de trànsit enguany a les Terres de l’Ebre

Trànsit ha fet balanç de la sinistralitat a les carreteres ebrenques i catalanes fins al 31 de juliol

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Des de l’1 de gener fins al 31 de juliol han perdut la vida 10 persones en accidents de trànsit mortals a la xarxa viària interurbana de les Terres de l’Ebre, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT). En total a Catalunya han estat 91 les persones que han mort en accidents a les carreteres. Durant el mateix període de l’any passat van morir a les Terres de l’Ebre 11 persones, una més, i el 2019 van ser 13, tres més.

Per comarques, al Baix Ebre han mort, des de principi d’any fins al 31 de juliol, 6 persones, dos menys que el 2022. Al Montsià han mort dues persones i a la Ribera d’Ebre i a la Terra Alta una a cada comarca. Al Montsià l’any passat van morir dues persones, igual que enguany, a la Ribera d’Ebre també igual, una, i a la Terra Alta cap.

Dades Catalunya

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 31 de juliol, han mort 91 persones en 80 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 100 persones en 91 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 9% en el nombre de morts i d’un 12,1% en els sinistres mortals. Respecte al 2019any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023,la reducció és molt similar pel que fa als morts (10%) i lleugerament superior pel que fa als accidents (15,8%) ja quees van registrar 101 morts en 95 sinistres.

Quant als ferits de gravetat, enguany se n’han registrat 421, un 9,7% menys respecte el mateix període de 2019, però un 8.8% més respecte el 2022.

Durant aquest juliol, un mes que registra una mobilitat molt elevada a les carreteres del país, 20 persones han mort a la xarxa interurbana i en aquest sentit es tracta del mes d’aquest 2023 que ha concentrat més persones finades per accident de trànsit, per davant de l’abril que en va registrar 17Aquest juliol ha tingut 2 víctimes mortals més que el juliol de l’any passat i1 més que el 2019.

Davant d’això, des del Servei Català de Trànsit s’apel·la a la precaució i responsabilitat dels usuaris en els desplaçaments per evitar sinistres i morts a la carretera el que resta d’estiu. En aquesta direcció es fa una crida a no relaxar-se a la conducció durant l’agost i es recorda que l’alcohol i les drogues són incompatibles amb la conducció. També és important evitar distraccions, respectar els limitis de velocitat, així com utilitzar els elements de seguretat passiva correctament.

Repunt dels accidents mortals de motoristes

Enguany han mort a les carreteres catalanes 31 motoristes, el que representa el 34% de les víctimes mortals, això és, 1 de cada 3 morts. L’any passat fins al mes de juliol van perdre la vida 26 motoristes, i 30 en el mateix període de 2019.

L’increment de la sinistralitat d’aquest col·lectiu va començar al març i s’ha fet més palesa als mesos de maig, juny i juliol, quan el 50% aproximadament de les víctimes mortals registrades han sigut motoristes. Aquest juliol, de les 20 víctimes mortals, 7 eren motoristes.

Quant al conjunt de col·lectius vulnerables, motoristes, vianants i ciclistes sumen prop de la meitat de víctimes mortals (46,2%) a les carreteres catalanes. Fins al 31 de juliol han mort també 9 vianants 2 ciclista. En relació amb l’any passat això representa 4 víctimes menys pel que fa als vianants i 2 menys pel que fa als ciclistes. Des de l’SCT també s’insta a motoristes, ciclistes i vianants a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables.

8 de cada 10 morts, homes

De les 91 víctimes mortals registrades enguany, 74 són homes i 17 dones, i en aquest sentit, 8 de cada 10 morts a les carreteres catalanes són homes. D’aquests 74 homes, la majoria, 52, eren conductors, però també destaca que 7 eren vianants (dels 9 vianants morts en tot l’any). Quant a les 17 dones mortes, 8 eren conductores, 7 viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants.

Les dades de sinistralitat fins a aquest juliol també mostren un percentatge elevat d’homes entre els ferits de gravetat: un 74,4% són homes i un 25,6% són dones.

Per edat, la franja que concentra més víctimes mortals és la de 45 a 54 anys, amb 19 víctimes i un increment del 26,7% respecte l’any passat.

Tipus d’accident i dia de la setmana

Pel que fa al tipus de sinistre, en 55 dels 80 accidents hi havia implicat més d’un vehicle, això és prop del 70% dels accidents. Els xocs frontals (23) sumen el 28,8% del total dels accidents mortals. D’altra banda hi ha hagut 25 accidents simples, amb un únic vehicle implicat.

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 47 de les persones finades va ser en accidents de trànsit en dies feiner i les 44 víctimes mortals restants van morir en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, el 48,3% de les víctimes mortals s’han concentrat en cap de setmana o festiu.

Es redueix la sinistralitat a l’AP-7

L’AP-7, amb 8 morts, és la via que ha registrat més sinistres mortals, tot i que es manté una clara reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte l’any passat, períodeen què van morir 19 persones. Aquestes xifres representen una reducció de més de la meitat (58%) de les víctimes mortals a l’AP-7.

D’altra banda, l’N-340, la C-17 i la C-32 han registrat 4 víctimes mortals cadascuna, i set vies més han registrat fins al 31 de juliol 3 morts: l’A-2, N-II, C-12, la C-37, la C-53 i la TV-3022.

Baixa la sinistralitat en 3 de les 4 demarcacions

Si analitzem la sinistralitat per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 39 víctimes mortals, 6 menys que l’any passat i les mateixes que el 2019. Aquest mes de juliol han mort 10 persones per accident de trànsit a la demarcació. Des que ha començat l’any, les comarques amb més víctimes mortals han estat el Vallès Oriental i el Baix Llobregat, amb 11 i 5 morts respectivament. A Barcelona destaca que de les 35 persones mortes 15 són motoristes.

A les carreteres gironines, aquest any han mort 14 persones, 6 menys respecte a l’any passat i 2 menys que el 2019. Aquest juliol s’han registrat 3 víctimes mortals. L’Alt Empordà, amb 8 morts, és la comarca que més morts registra aquest 2023. També cal destacar que més de la meitat de les víctimes a Girona són motoristes (8).

A la xarxa viària de Tarragona han mort fins al 31 de juliol 24 persones, 4 menys que al 2022 i el 2019. Aquest juliol 5 persones han perdut la vida en accidents a les carreteres tarragonines. Des de l’1 de gener, les dues comarques amb més morts han estat l’Alt Camp (8) i el Baix Ebre (6). A la demarcació hi ha cinc vies 3 morts: l’AP-7, la C-14, l’N-340, la C-37, i la TV-3022

L’única demarcació on no disminueix el nombre de morts respecte al 2022 és Lleida, que ha registrat 14 persones mortes enguany, el doble que el mateix període de l’any passat (7), però dues menys que l’any de referència (2019). Aquest juliol 2 persones han mort per accident de trànsit a les carreteres de la demarcació. L’Urgell (6 morts) i la Segarra i el Segrià (3 morts respectivament) són les comarques amb més morts. A més, a Lleida, la gran majoria de víctimes mortals, 12, viatjaven en turisme i els altres 2 eren motoristes.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -