La iniciativa Artesania 360 ha arrencat aquest dilluns a Amposta amb els tallers participatius a càrrec de vuit artesans que ensenyaran els seus oficis a uns 900 estudiants de la comarca del Montsià durant aquest curs. Es tracta d’una prova pilot que té com a objectiu encoratjar els joves a formar-se en les diferents especialitats artesanes del territori i que vol evitar que desapareguin aquests oficis tradicionals per la manca de relleu generacional. Més endavant, el projecte es farà extensiu a la resta de les comarques ebrenques i arreu del país. Els seus responsables han explicat que el projecte es farà en diverses fases i que la segona consistirà en jornades als centres educatius on els estudiants proposaran projectes als artesans.
Els alumnes de tercer d’ESO de la comarca del Montsià participaran al llarg d’aquesta setmana en els tallers organitzats en la primera fase del projecte Artesania 360. D’aquesta manera, llatadores, vidriers, ceramistes, floristes o joiers, acostaran els seus oficis als més joves per tal d’impulsar la recuperació de l’artesania del territori i del país. “La voluntat és incorporar una petita llavor als alumnes, però no només des del punt de vista cultural sinó també educatiu i com una eina d’emprenedoria, que els xiquets puguin veure que tenen la possibilitat de fer un producte d’utilitat, modern i innovador des de la perspectiva de l’artesania i del respecte a l’entorn”, ha afirmat el director dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball, Adam Tomàs.
La responsable de la Cooperativa d’Artra, Maite Mestres, també ha assenyalat que l’objectiu de la iniciativa és informar els estudiants que estan a punt d’acabar l’etapa de secundària que es poden formar en l’àmbit de les especialitats artesanals més enllà dels cursos de batxillerats i dels cicles de formació professional. “Molts oficis artesans s’estan perdent per la falta de relleu generacional i no volem que es perdin, per això un dels propòsits del projecte és plantar aquesta llavor perquè els oficis continuïn vius i no desapareguin i que ho facin els joves”, ha remarcat Mestres.
Segons ha explicat la directora territorial d’Educació a les Terres de l’Ebre, Montse Perelló, dels tallers que es faran en aquesta primera fase de la prova pilot en sorgiran propostes que s’estudiaran en la segona etapa. Aquesta començarà al gener de l’any vinent i consistirà en el fet que una dissenyadora de producte visitarà els instituts per determinar la viabilitat de les iniciatives proposades pels estudiants. De fet, Mestre ha concretat que cada vegada és més comú que els artesans treballin amb dissenyadors de productes per executar els seus treballs.
“Teníem ganes de fer l’ofici atractiu i una manera de fer-ho és portant joves artesans d’èxit i altres que fa molts anys que hi treballen als alumnes”, ha afegit. Finalment, en la tercera i quarta fases del projecte els estudiants visitaran els tallers dels artesans i se’ls farà una jornada formativa per a aquells que estiguin interessats a aprendre els oficis artesanals puguin saber com fer-ho de forma oficial.
ACN