Salut i bons aliments

01/02/2020

VALOR NUTRITIU DELS OUS (i III)

Els ous són una font important de tots els nutrients, excepte d’hidrats de carboni, de fibra, de vitamina C i de carotens. Aquests nutrients no estan repartits de manera homogènia, i hi ha diferències nutricionals importants entre la clara i el rovell. La clara està formada principalment per aigua i proteïnes, mentre que el rovell conté greix i és una font important de vitamina D.

Ja hem dit que l’ou a penes té hidrats de carboni. Es podria dir que de 100 grams d’ou només 1/2 grams i escaig són carbohidrats. Pel que fa als lípids o greixos de l’ou el seu contingut és una altra cosa. Es concentren principalment al rovell, i formen part del grup de les lipoproteïnes. Destaquen els triglicèrids, els fosfolípids (en concret la lecitina) i el colesterol, en unes proporcions significatives: una unitat de 50-60 grams té aproximadament entre 250 i 350 mil·ligrams de colesterol.

VERITAT o FALS

Els substituts del sucre són perjudicials per a la salut?

FALS. Des d’abans que les autoritats sanitàries declaressin la guerra al sucre (també anomenat sacarosa o sucre de taula comú), i es considerés com un dels enemics de la nostra alimentació, han sorgit altres opcions que es plantegen com a alternatives per endolcir els aliments.

QUÈ ÉS?

L’autofàgia: un terme estrany al darrere del qual s’amaga un dels processos més desconeguts però també més importants del cos humà. Gràcies a l’autofàgia, el cos separa la cosa reutilitzable de la cosa inservible. Les parts dolentes són eliminades, mentre que les bones es reciclen per tal de generar noves cèl·lules. Per això és tan important l’autofàgia, no només perquè elimina del cos els components tòxics, sinó també perquè ajuda l’organisme a reparar allò que no funciona, a regenerar-se.

L’ALIMENT

El calçot: els calçots s’obtenen després de plantar un determinat tipus de bulb de ceba tendra en forats practicats a la terra de conreu. El calçot és un vegetal totalment exempt de qualsevol mena de greix. Per tant, és un excel·lent aliment tant des del punt de vista calòric -el calçot aporta molt poques calories- com des de l’aspecte del benefici cardiovascular. Si a més a més es té en compte la presència de fibra en la seva composició, el seu consum es recomana en qualsevol circumstància, tant pel que fa a gent sana com a persones malaltes. L’aportació vitamínica la conformen l’àcid fòlic i la vitamina C, substàncies antioxidants implicades directament en la prevenció de malalties que estan relacionades amb els efectes negatius dels radicals lliures sobre l’organisme. El contingut de minerals és ampli i variat; destaca el potassi, com a element majoritari, i conté també importants quantitats de fluor i coure.

LA XIFRA

YUKA, MY REAL FOOD i EL COCO son tres aplicacions que llegeixen el codi de barres dels productes alimentaris per donar-ne informació als usuaris que van als supermercats o botigues d’alimentació. Aquestes aplicacions s’han convertit en un nou aliat per als consumidors que busquen traduir els missatges enganyosos de la indústria alimentària al llenguatge de la nutrició. El funcionament és igual en els tres casos: l’aplicació incorpora un escàner de codis de barres per desxifrar la llista d’ingredients de qualsevol producte i recomana a l’usuari alternatives més saludables.

HISTÒRIES DEL CAFÈ (HOMATIC VENDING)

CAFÈ AMB GEL: ERRORS EN DEMANAR-LO! (i 3)

El tipus de cafè que trien per barrejar-lo amb gel també ens pot espatllar el cafè del matí o el de la sobretaula de dinar. I és que els cafès molt torrats no casen bé amb el gel. Si el torrat és massa fosc, tindrà un lleuger sabor a cremat. Per això, es recomana demanar cafès amb un torrat clar a l’hora de barrejar-los amb el gel, ja que tenen més gust a caramel i són bastant més agradables de beure.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Et pot interessar...

Close
Close