EbreNotícies

Trens Dignes resumeix les fites assolides

Amb sis anys i mig de vida la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre ha assolit diverses fites. A la roda de premsa feta el dia 15 de juliol, van fer-ne un resum. A més, van fer un repàs dels objectius encara pendents d’aconseguir i la crida urgent als representants polítics perquè estiguin a l’altura de les circumstàncies. La plataforma apunta que no es pot pretendre que el gruix de la lluita per una mobilitat justa recaigui en la ciutadania i els moviments socials. Creu que son una part important, però no pot dependre només d’ells, necessiten que els polítics assumeixin la seua part de responsabilitat. Creuen que hi ha una paràlisi de les Terres de l’Ebre i dels mateixos polítics.

Resum de les fites que han assolit des del febrer del 2013:

– Aturada de l’Euromed en direcció Tarragona i Barcelona (R16 – novembre 2017)
– Rebaixa de tarifes (R15 i R16 – gener 2016)
– Nova freqüència a les 20.55h (R16, setembre 2016)
– Millora dels combois (R16). Data d’arribada dels 449 (març 2014) i dels 447 remodelats interiorment (novembre 2015)
– Quatre trajectes/dia semidirectes (R16) que fan el recorregut directe entre Tarragona i Barcelona, sense aturar-se a Altafulla, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, reduint així el trajecte en uns 20 minuts)
– Manteniment de dos serveis diaris que connecten la Ribera d’Ebre amb l’Aragó (concretament, amb Casp) i que Renfe volia eliminar el 2013.
– Allargament de freqüències a l’R15. Allargament d’un servei ja existent perquè iniciï i finalitzi el seu recorregut a Riba-roja i no a Móra la Nova (el de les 11.35h direcció BCN i el de les 6.10h direcció Riba-roja) i així donar servei a tota la comarca i a poblacions com Flix, Ascó i Riba-roja.
– Inversió de 13M€ per al manteniment adequat de la infraestructura a l’R15 (gener 2017)
– Pel que fa als busos: Tarjeta T10-120 que unix amb bus exprés Tortosa amb Amposta, La Ràpita i Gandesa, i els busos llançadores que unixin Amposta i Tortosa amb l’estació de l’Aldea i que connecten amb els euromeds.

Igualment, per a Trens Dignes la màxima fita assolida ha sigut la creació de consciència d’una problemàtica real, la pedagogia i la implicació de la societat civil i de sectors socioeconòmics i polítics, així com el fet d’haver situat la mobilitat de les Terres de l’Ebre a la primera plana de l’actualitat.

Objectius pendents: 

– Entrada en funcionament de la variant de Vandellòs. En els darrers sis anys hem vist passar tres ministres i tres consellers i la possible data d’inauguració s’ha anat allargant i les promeses incomplint. Les Terres de l’Ebre haurien d’estar treballant en la planificació i un disseny de nous serveis, en previsió de l’entrada en funcionament de la doble via. Caldria l’elaboració d’hipòtesis d’horaris per a establir les millores que necessitem.
– Manteniment del servei de l’Euromed i que també funcioni cap al sud, cap al País Valencià.
– Que l’estació de L’Aldea-Amposta-Tortosa sigui intermodal, amb combinació real i efectiva de busos i trens, i s’anomeni Estació Central de les Terres de l’Ebre.
– Renovació efectiva i equitativa de la flota de combois. Només operen dues unitats 449, l’R15 no en té cap i a l’R16 de tant en tant ‘desapareixen’. A Catalunya hi ha una vintena d’aquestes unitats, a l’Ebre només en tenim 2.
– Eliminació dels horaris trampa que allarguen el temps de trajecte i oficialitzen els retards. Hi ha hagut 3 canvis d’horaris en els darrers tres anys i sempre a pitjor: agost 2016, novembre 2016 i novembre 2017. Cada dia a l’R16 hi ha 284 minuts de retards oficialitzats (sumant la trampa als horaris dels 20 trajectes diaris) i a l’R15 en son 150.
– Reobertura de les estacions de Móra la Nova i Ulldecona.
– Creació d’una nova freqüència matinal a l’R15 en direcció Barcelona (ara hi ha un buit de quatre hores entre les 8.12h i les 12.11h, des de Móra la Nova). Estan oberts a la possiblitat que sigui en tren o en autobús.
– Creació de l’ATM a les Terres de l’Ebre per assolir la plena intermodalitat, que coordini entre elles les quatre operadores d’autobusos que ofereixen servei al nord de l’Ebre (cinc al total del territori) i també les coordini amb el servei de tren i hi haja un servei de tarifa integrada. Una ATM també hauria de vetlar per unes millores tarifes i freqüències i planificar uns millors horaris.

Podeu trobar més informació de la reclamació de l’ATM aquí.

Demanen reunions amb les institucions:

Per tal d’aconseguir aquests objectius pendents, des de la PTD pensen que és essencial la implicació real dels representants polítics, sobretot dels ebrencs. És per això que ja hem demanat per escrit i de paraula reunions amb:

– El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.
– La Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, integrada pels quatre consells comarcals, els ajuntament de Tortosa i Amposta, el director dels Serveis Territorials, el Director de l’IDECE i el Delegat del Govern.
– El Director General de Mobilitat, Isidre Gavín La Taula de Mobilitat, que es va crear fa dos anys i només s’ha reunit dos vegades (la primera, el dia de la seua constitució i la segona, altra a petició nostra), fa mesos que té la petició per escrit i no ha respost encara. Denuncien novament la seua paràlisi perquè no permet que s’avanci en matèria de mobilitat al territori i manté bloquejades les millores pendents.

Redaccció – V. Ll. S.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close