De Bon Matí

Tot nen no pot passar l’estiu sense fer això (text i àudio)

Noemí Alquézar.- Acomiadem el curs escolar amb Idoia Balagué, la nostra psicòloga, amb alguns consells per a l’estiu.

Noemí: Última setmana abans que s’acabi el col·le, última setmana que tenim a Idoia Balagué. Bon dia, Idoia!

Idoia: Bon dia, Noemí!

N: Bé tot aquest curs t’hem tingut per a seguir els teus consells com a psicòloga i hem descobert moltes coses; algunes potser ja les sabíem i feia falta que algú ens digués “Sí, anem pel bon camí” i no ens les havíem plantejat mai però, a través d’aquesta secció les hem descobert.

I: Sí, sí.

N: Està molt bé.

I: Alguna mare m’ha dit “Idoia això que vas dir va ser perfecte perquè així m’he tret una preocupació.”

N: A vegades ens sentim culpables de coses que potser no ens n’hauríem de sentir…

I: Sí, i són normals. Com no les fiquem en societat no sabem si allò està bé o no.

N: Fantàstic. Ens ha servit molt. I ara, bé, ja que no ens veurem com a mínim fins a la temporada que ve, que et sembla si ens orientes una miqueta aquest estiu? De coses que creiem o que creguis que han de fer els nens de cara a l’estiu.

I: Mira. Coses importants anem a dir-ne unes quantes. Primera, embrutar-se molt. Experimentar moltíssim en sorra, al camp, on sigui; que experimentin pintant a l’aire lliure… després els fiquem sota la mànega i ja està.

N: I més ara a l’estiu que fa calor.

I: Exacte. Aprofitem per a què experimentin, que pintin pedres, que vesteixin arbres, que fessin lo que vulguin.

N: Que es mullin en l’aigua quan sigui.

I: Que s’embrutin, sí. Llavors segona cosa, han de passar-se mil hores dintre l’aigua, sortir-ne arrugats és boníssim per als nens l’aigua salada. Que surtin amb els llavis quasi moradets, també seria una cosa boníssima.

N: Bé, i no cal parlar de les propietats de l’aigua mariana…

I: I del sol, la cura que s’ha de tenir.

N: Molt bé.

I: Més coses, conèixer nens nous. A l’estiu és boníssim perquè molts nens marxen al poble que ja tenen de vacances o als càmpings i coneixen a molts nens. L’altre dia parlava amb un nen que em deia que parlava amb uns nens en castellà perquè venen de l’Aragó, precisament. Però interaccionen amb nens que surten del seu cercle més proper, que coneguin nens que agafin la bicicleta i que amb aquests nens que vaguin a experimentar.

N: A més, et dic una cosa, suposo que més d’un s’hi haurà trobat, per exemple, a mi m’ha passat amb el meu menut, que ara té quatre anys, que se’n va al parc i potser troba nens que parlen anglès i es posen a jugar; qui diu anglès diu alemany, rus… tenen una capacitat per a relacionar-se… per a ells no existeixen les fronteres.

I: Clar, perquè encara no tenen aquesta barrera social, vergonya… llavors ells juguen, interaccionen i a part, entenen lo llenguatge no verbal que per a ells és brutal. Perquè de fet, abans de parlar ja l’utilitzen i és el que fan quan es troben nens nous.

N: Es tallen més els pares que els nens amb això.

I: Sí, moltes vegades, sí. Més que res això que experimentin, que juguin descalços els hi anirà molt bé.

N: Per tant, que els deixem ser nens i una mica salvatges, no?

I: Sí. Aquesta frase m’encanta. Deixar els nens ser nens, que s’embrutin, que caiguin, que s’aixequin… això és lo més important que han de fer durant l’estiu. Sí.

N: En definitiva experimentar, no?

I: Passar-s’ho bé, tindre històries que contar, preguntar coses, descobrir coses, trobar animalets, cuidar-los… això és el que han de fer.

N: Que s’esgotin i se’n vagin a dormir planets, planets.

I: Sí. Que facin una actualització. Un “reset” per al curs vinent.

N: Bé, Idoia moltíssimes gràcies per tot el que ens has aportat aquesta temporada. T’esperem la següent i amb el cistell ple de coses interessants i que tinguis també, molt bon estiu.

I: Gràcies.

N: Vinga que desconnectis.

I: Adéu. Bon estiu.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close