NotíciesOpinió

Qualitat o negoci

La DO va néixer per protegir les diferents cultures alimentaries especifiques de cada zona o territori

Les denominacions d’origen alimentari neixen a Europa i la mes popular d’elles es la vinícola, continent amb una tradició vinícola important on moltes marques s’han convertit en regions prestigioses per la vinculació entre ser humà, territori i la vinya. És per això que l’origen d’aquest sistema va néixer per protegir les diferents cultures alimentàries específiques de cada zona o territori. Per administrar les diferents categories d’aquestes, hi ha organismes i el més important és ‘El Consell Regulador’ que gestiona les diferents denominacions. Aquest Consell és la representació, defensa, garantia, investigació i desenvolupament, de tots els articles alimentaris. Avui en dia sembla que està bastant desprestigiat per la rigidesa del seu funcionament.         

La denominació d’origen és un indicador de procedència que s’aplica a qualsevol producte alimentari i que les característiques d’aquest són exclusives del medi geogràfic on es produeix i  s’elabora. Es una expressió d’autenticitat lligada a la tradició dels pobles que aprofiten les condicions geogràfiques  i els recursos naturals que tenen, per generar un producte final únic. Els elements que fan el producte són unes característiques en la qualitat úniques i especials que l’individualitzen entre els molts productes de la seva classe i l’identifiquen com a producte del lloc on es fa ,sent especial i exclusiu de la seva elaboració  el factor humà , natural i una producció reduïda. Els productors que tenen aquesta denominació es comprometen a mantenir els paràmetres que els exigeixen, i la qualitat del seu producte és el més alt possible. A la nostre comarca del Baix Ebre  les D.O són entorn els olis del baix Ebre i Montsià i la terra Alta,  les fruites,  mandarines clementines Terres del Ebre i les Llegums i Hortalisses com l’arròs del Delta i  El Consell regulador de la comarca es troba a Tortosa.

Les preferències dels consumidors van en la direcció de la seguretat, i les generalitats dels productes perden quota enfront de les especialitats del gust. La diferenciació d’aquests és clau per accedir a nous clients i diferents nínxols de mercats i atendre les seves necessitats amb productes diferents de sabors, olors i colors particulars.  Per això l’estat és el gran aliat del sector privat, al que ajuda a posicionar-se i vendre els seus productes, promovent les denominacions d’origen juntament amb el desenvolupament local i regional.

Per tant, les denominacions d’origen són en primer lloc una estratègia comercial per a vendre productes d’una regió  o territori, que tenint aquesta D.O. costen a l’usuari que les compra, tres vegades més del que val produir-los, el mateix producte idèntic en qualitat, producció i territori. Sense aquesta denominació és tres vegades més econòmic. Els peatges que s’afegeixen al producte fa que s’encareixi molt i és un indicador que el negoci es posa per davant del producte. Amb això no vull dir que els productes que la tenen siguin dolents, simplement que ens cobren molt més del que valen. En definitiva  es un negoci. Pensem-hi.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close