CulturaNotícies

L’exposició “Cos Social” de Joan Morey obrirà el calendari d’activitats de Lo Pati

L’art com a teràpia inclusiva i transformadora és una de les principals apostes de la programació

Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre fa aquest 2019 una aposta decidida per la inclusió social en un clar intent d’obrir i reforçar connexions amb diferents col·lectius del territori que difícilment s’atansarien mai a un centre d’art. El primer d’aquests vincles és el que Lo Pati va encetar a finals del 2018 amb la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre per impulsar la proposta #mosmirem inclosa dins el macroprojecte d’art participatiu a gran escala Inside Out. Concretament, #mosmirem, ideat per l’artista ampostí Alfred Porres, busca a través de retrats de gran format desestigmatitzar les persones que pateixen malalties mentals. El projecte veurà la llum a finals de març i forma part del Programa Art Teràpia, una de les principals novetats de la programació de Lo Pati per aquest 2019.

Dins d’aquest nou Programa Art Teràpia que investiga les possibilitats terapèutiques, inclusives i transformadores de l’art, s’inclouen tres propostes més: una irrupció musical i artística l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, en col·laboració amb les Jornades Musicals de l’Ermita de la Pietat, per explorar les potencialitats de l’art com a eina perquè pacients i familiars gaudeixin dels seus beneficis terapèutics i emocionals; la projecció, el proper mes de març, de la videocreació Estado de malestar, de Maria Ruido, guanyadora de la 4a Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica i LOOP Barcelona; i finalment, una part del projecte educatiu Això no és un simulacre, coordinat per l’artista Maria Pons i que entre la trentena d’alumnes de diversos centres educatius d’Amposta que hi ha inscrits (Escola de Capacitació Agrària i Institut Berenguer IV) s’hi troben un grup de joves amb risc d’exclusió social del Servei d’Intervenció Socioeducativa d’Amposta, el SIS.

“El nostre objectiu és ampliar les aliances amb d’altres entitats o col·lectius que atenguin o acompanyin persones que per diferents motius estan poc habituades apropar-se a un centre d’art. Creiem que l’art ha de ser inclusiu i ha d’arribar a tota la societat”, afirma Aida Boix, directora de lo Pati. Boix també ha avançat que properament s’obrirà una convocatòria de residència artística dirigida a artistes que treballin amb aquests col·lectius.

Les activitats del 2019 del centre d’art s’iniciaran aquest dissabte amb l’exposició Cos social [Lliço d’anatomia], el projecte de Joan Morey (Mallorca, 1972) guanyador de la tercera Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals. La proposta de Morey s’inspira en les lliçons d’anatomia de la pintura del Renaixement i el barroc per analitzar la gramàtica de la perfomance i ho fa a través de la vídeo-creació recreant el que seria una d’aquelles lliçons sobre anatomia humana. L’artista crea i filma una performance a través d’un model real i el posa a una taula de dissecció envoltat de presumptes metges i estudiants que l’analitzen de fora cap a dins. L’altra protagonista de la performance és la càmera subjectiva que filma l’acció. L’objectiu de tot plegat és reflexionar sobre l’individu com instrument social, el cos com a objecte i a l’hora la manipulació a través de la imatge.  L’escenari on es desenvolupa l’acció és l’altre gran protagonista: la Sala Gimbernat de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, una sala dedicada a l’estudi quirúrgic des de l’any 1762 a Barcelona. Morey dota aquesta gravació d’efectes tridimensionals a través d’elements integrats a l’exposició: les cortines de cotó blanc que emmarquen la projecció o la taula de dissecció.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close