14.3 C
Amposta

La Terra Alta posarà a prova el transport públic a demanda

Territori ja redacta tots els projectes dels cinc trams de la C-12 en què es desdoblarà un dels sentits de circulació

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

La Terra Alta posarà a prova el transport a demanda, una iniciativa que forma part d’un projecte pilot de les Garrigues per afavorir l’arrelament i l’equitat territorial. Es tracta d’una modalitat en què els usuaris poden demanar que se’ls reculli, amb només 15 minuts d’antelació, a través d’una aplicació o per telèfon. Per definir les rutes, Vicepresidència ha encomanat un estudi (10.000 euros) que identificarà les necessitats i els fluxos habituals dels habitants de la comarca, dins i fora de la Terra Alta. Territori també ha adjudicat ja la redacció dels projectes perquè es pugui desdoblar, amb dos carrils, un dels sentits de circulació en cinc trams de la C-12. Amb els carrils 2+1 s’ha de millorar la seguretat i la fluïdesa de la via.

Com ha sol·licitat el Consell Comarcal de la Terra Alta, la prova pilot que el Govern fa a les Garrigues Altes per a l’arrelament i l’equitat territorial (amb una inversió de prop de 3 MEUR) es començarà a implantar també a la comarca ebrenca. De moment, com va aprovar la Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre a l’abril, es posarà en marxa el projecte de transport a demanda. Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori engega la iniciativa amb l’adjudicació d’un estudi (per un pressupost de 10.000 euros) que determinarà les necessitats i fluxos de mobilitat que cal cobrir a la comarca.

A diferència del transport convencional, el transport a demanda estableix rutes “específiques” segons les necessitats dels usuaris. Com ha explicat la directora dels serveis territorials del departament a les Terres de l’Ebre, Lídia Pino, la ruta estarà marcada segons les conclusions d’aquest estudi, però els minibusos pararan només si l’usuari ho ha sol·licitat. Ho podrà fer fins quinze minuts abans a través d’una aplicació mòbil o trucant per telèfon (és una comarca molt envellida). Si no hi ha usuaris i no cal parar, les rutes es faran més de pressa.

Els circuits establerts no seran molt llargs perquè de fet, es mantindran les línies regulars que ja fan trajectes entre diferents comarques, però estaran “molt concentrats a la demanda dels habitants”, que s’identificaran també amb l’ajuda dels agents socioeconòmics i polítics de la Terra Alta. Pino ha posat com a exemple que alguns municipis requereixen molta mobilitat cap a la capital comarcal, Gandesa, i des d’altres es necessita sobretot anar fins a Tortosa o Móra d’Ebre, o fins i tot Vall-de-roures (Matarranya), per qüestions personals, sanitàries, professionals i formatives. “On es fa, funciona molt bé”, ha recordat la delegada.

La millora de la mobilitat és un dels factors determinants per aturar el despoblament i sobretot fomentar l’arrelament en comarques com la Terra Alta perquè les línies regulars, pel nombre d’usuaris que tenen, ofereixen freqüències molt separades i rutes que no poden unir nexes importants. Amb el transport a demanda es pot garantir “més fluïdesa i concreció”. “Què necessites perquè la gent visqui aquí? Feina, habitatge i mobilitat i la mobilitat està entre les nostres competències i hem d’intentar que sigui un atractiu més. Mirem de reforçar aquest servei, de manera diferent, i comencem per la comarca que té menys població”, ha explicat Pino.

Els carrils 2+1 a redacció

D’altra banda, Territori ha licitat i adjudicat la redacció dels projectes per fer carrils 2+1 (dos carrils en un sentit de circulació) en els trams de la C-12 de Xerta-Benifallet, Ginestar-Móra la Nova, i Ascó-Flix. També s’enllesteix la redacció dels projectes dels trams Amposta-Tortosa i Móra la Nova-Garcia. Són els cinc trams previstos de l’Eix de l’Ebre al territori per desdoblar en un sentit. L’adjudicació de cadascun dels cinc projectes s’han fet per un import de 200.000 euros i l’execució costarà 5 MEUR per tram, aproximadament.

La directora ebrenca Lídia Pino ha descartat que les obres es pugui posar en marxa enguany. Els carrils 2+1 van ser una aposta del departament per millorar la sinistralitat a la via. “Que tingui dos carrils en alguns trams farà que sigui més amena i es pugui circular amb més seguretat i més ràpid”, ha dit Pino. Abans que es puguin posar en marxa les obres caldrà redactar els projectes constructius que definiran també l’abast i llargada dels nous carrils en cada tram.

A la C-12, també s’ha enllestit enguany la millora del ferm en un tram de 20 quilòmetres entre Xerta i Rasquera, s’està enllestint la nova rotonda a l’accés d’Ascó i la central nuclear (Ribera d’Ebre), i es preveu que la nova rotonda de Jesús, a l’entrada de Tortosa, estigui acabada a mig juliol.

Polítiques Digitals també té en marxa deu projectes per al desplegament de la fibra òptica a les Terres de l’Ebre i s’està treballant en 104 quilòmetres de carretera. Aquest tercer trimestre es treballarà a Godall, la Galera, la Ràpita i Freginals, al Montsià. L’objectiu del departament és que la fibra òptica pública connecti tot el territori i arribi a tots els polígons industrials el 2023, “i si pot ser abans, millor”.

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -