14.3 C
Amposta

La inflació i el conflicte a Ucraïna cronifiquen l’emergència social: els Bancs d’Aliments preveuen un repunt del 20% aquest 2022

Davant d'aquesta nova emergència social, la Fundació "la Caixa" i CaixaBank impulsen la tercera edició de la campanya de donatius «Cap llar sense aliments»

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

A causa de la inflació i del conflicte bèl·lic a Ucraïna, els Bancs d’Aliments es preparen per a un augment del nombre de sol·licitants d’ajuda els mesos vinents. Segons les estimacions, el repunt podria ser del 20% al llarg del 2022.

Els Bancs d’Aliments alerten que som davant d’un nou escenari d’emergència social: l’escalada de preus s’ha encavalcat amb la pandèmia i està cronificant la situació de pobresa alimentària que ja patien moltes persones. A Catalunya hi continua havent més de 236.500 persones que recorren als Bancs d’Aliments, segons dades del primer trimestre del 2022; mentre que a Espanya la xifra actual es manté a prop dels 1,5 milions de persones que es van registrar el 2021.

A més, la nova crisi no sols afecta milers de ciutadans en situació de vulnerabilitat, sinó també els mateixos Bancs d’Aliments i les entitats socials encarregades de repartir menjar als barris. Per culpa de la pujada de preus, cada vegada reben menys donatius i excedents per abastir els seus magatzems de provisions i han hagut de reduir més d’un 10% la quantitat d’aliments que distribueixen.

Crisis encadenades: de la pandèmia, a la inflació i la guerra

Després de dos anys d’emergència social derivada de la Covid-19, en els últims mesos, s’ha produït un creixement generalitzat dels preus i una gran pèrdua de poder adquisitiu en moltes famílies. N’hi ha prou amb repassar les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) per observar una pujada interanual del 8,4% en l’Índex de Preus de Consum (IPC) el mes d’abril. La dada continua encenent les alarmes malgrat ser lleugerament inferior a la del març, quan es va assolir un 9,8% després de tretze mesos d’escalada ininterrompuda. En aquesta mateixa línia, segons un informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) publicat al principi del mes d’abril, 5 de cada 6 productes del supermercat surten més cars que fa un any, i el cost de la cistella de la compra ha pujat un 10% respecte del 2021. Si es continua així, expliquen, el 2022 cada llar haurà de gastar 500 euros més només en aliments bàsics.

Davant d’aquest context d’inflació desbocada, des dels Bancs d’Aliments alerten que molts els nous usuaris que necessitaran ajuda alimentària en els mesos vinents seran persones amb treball i famílies de rendes baixes i mitjanes que ja no arriben a fi de mes a causa de la pujada dels preus. També esperen atendre  molts dels refugiats ucraïnesos que han arribat a Espanya per culpa del conflicte bèl·lic al seu país.

Una tercera campanya necessària

Amb l’objectiu d’afrontar aquesta situació d’emergència, la Fundació “la Caixa” i CaixaBank impulsen la tercera edició de la campanya solidària «Cap Llar Sense Aliments». El president del Banc dels Aliments de les Comarques de Tarragona, Eusebio Alonso; la responsable territorial de la Fundació ”la Caixa”, Yolanda Altimira; i la directora d’Institucions de CaixaBank a Tarragona, Montserrat Mallafré, han oficialitzat el tret de sortida de la iniciativa, que va recaptar més de 1,1 milions d’euros a Catalunya (més de 5,5 milions d’euros a Espanya) entre els anys 2020 i 2021, marcats per un augment en la demanda d’ajuda alimentària del 50% a causa de la pandèmia. Gràcies a aquests donatius es van aconseguir més de 1.200 tones d’aliments bàsics a Catalunya (5.986 tones a Espanya) que van ser distribuïts a través de 648 entitats socials a Catalunya (gairebé 9.000 a Espanya).

A Tarragona, entre 2020 i 2021, la campanya va recaptar  més de 86.000 euros en favor del Banc dels Aliments de Tarragona.

Com es pot col·laborar?

A partir del 16 de maig, es podran fer donacions a través de la xarxa de caixers automàtics de CaixaBank, la xarxa més extensa de tot el país; a través de CaixaBank NOW, tant a l’app com al web; i per mitjà del portal corporatiu www.caixabank.es, per a les persones que no són clients de l’entitat. Una altra opció de col·laboració és a través de Bizum, enviant un donatiu a la causa 38014. La quantitat total de les donacions es distribuirà entre els 54 Bancs d’Aliments associats a la Federació Espanyola de Bancs d’Aliments (FESBAL).

Tant FESBAL, com CaixaBank i la Fundació “la Caixa” fan una crida a les empreses i a la societat espanyola perquè continuïn mostrant solidaritat amb els qui més la necessiten.

Tota la informació de la campanya i de les diferents formes de col·laboració es pot trobar a la pàgina ningunhogarsinalimentos.org.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -