De Bon Matí

Com substituir la tablet per jocs tradicionals?

Consells d'Idoia Balagué, la psicòloga especialitzada en educació (text i àudio)

Noemí Alquézar.-

Noemí: Avui aprendrem sobre el món dels nens i com educar-los i ho farem amb Idoia Balagué, la psicòloga especialitzada en educació, molt bon dia.

Idoia: Bon dia.

N: Avui tenim un tema molt clàssic però, pot ser molt més complex del que ens pensem, probablement, no? Amb què haurien de jugar els nens? Amb jocs, no?

I: Avui en dia si li preguntes a un nen t’ho diu rapidíssim: la play, la tablet, el mòbil i prou.

N: Sí, és veritat. Qualsevol cosa que tingui una pantalleta ; però no sé si és gaire aconsellable, això.

I: Per a mi, el millor que hi ha és tornar als jocs d’abans.

N: O sigui recuperar-los, no?

I: Sí, sí. De fet, ho treballo moltíssim en teràpia a les sessions. Treballo molt jugant a jocs d’abans perquè si et fixes molts d’aquests jocs tenen una part súper bona per a treballar coses com l’atenció, la memòria, la coordinació… moltíssimes coses.

N: D’acord. Per tant, s’ha d’aprofitar el joc com a eina d’educació, no?

I: Sí. No cal anar a un lloc específic de jocs per a dir “Vull que el meu fill sigui capaç de concentrar-se per això vull un joc de…” No. Qualsevol tipus de joc serveix. De vegades inventant-nos jocs a casa, per exemple, fent una recepta amb un nen, tu no saps el que arribes a treballar la memòria de treball per a recordar tots els passos; per a fer un pas fico la farina, fico el formatge… el nen està treballant la memòria.

N: Clar.

I: En coses tan simples, del dia a dia, de casa, jocs tradicionals com “El tres en ratlla”, “Hundir la flota”, “Quién es quién”… treballem moltíssim.

N: Fixa’t en el que m’estàs dient i m’està portant a reflexionar: tot són jocs que d’alguna manera necessiten interacció amb el nen.

I: Sí.

N: Probablement alguns dels problemes principals que tenim són que busquem que el nen no faci nosa, mentre nosaltres estem fent una altra cosa, no?

I: Aquí hi ha una altra part, perquè s’ha d’anar treballant tot això amb aquest jocs i el que fas és treballar les habilitats socials, respectar el torn. Si tu estàs interaccionant amb un nen, el nen ha de respectar la norma i el torn perquè si ho fa amb una tablet, s’angoixa, canvia de joc i ja està.

N: Això és veritat. Estem a l’era de fer-ho tot fàcil una mica, no?

I: Sí. Tornar als jocs d’abans té la seua part educativa i té l’altra part de necessitar un adult.

N: Clar que sí. Inclús la frustració de perdre també és important.

I: I acceptar la teua part.

N: Per tant, recuperem els jocs. No cal anar a la gran botiga a buscar aquells jocs que en diem “jocs educatius” no, no. Qualsevol joc del avis que ens pugui vindre al cap, no?

I: Jocs inventats, fets manualment amb el nen. L’altre dia vaig recuperar el “Twister” que és boníssim per a la coordinació. Jocs que tenim oblidats.

N: I a part, divertidíssims tot s’ha de dir.

I: Molt i d’interacció.

N: Vinga va fem un esforç i recuperem els jocs de tota la vida!

I: A veure si els fiquem altra vegada de moda!

N: I sobretot juguem amb els nostres fills, també!

I: Sí. Interaccionem.

N: Idoia, moltíssimes gràcies. Un tema preciós el d’avui.

I: Sí.

N: Fins la setmana que ve.

I: Gràcies. Adéu.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Et pot interessar...

Close
Close