14.3 C
Amposta

Els ajuntaments són l’administració millor valorada en la gestió de la Covid-19, segons l’ACM

Lluís Soler: “El municipalisme està demostrant, un cop més, com des de la proximitat, la vocació de servei i la bona gestió, es respon millor davant de la crisi sanitària, social i econòmica”

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

L’administració local és la més ben valorada pels ciutadans catalans pel que fa a la gestió de la crisi sanitària produïda per la Covid-19. Els ciutadans enquestats puntuen amb un 7,13 de nota global a la gestió feta des dels ajuntaments, molt per sobre del 6,08 que atorguen a la Generalitat i del 4,81 que donen al Govern d’Espanya. La valoració en els municipis petits, mitjans i de fins a 50.000 habitants no baixa de 7,30. I per edat de població, els més joves i els majors de 65 anys són els que valoren millor la gestió de l’ajuntament amb un 7,5.

L’estudi es basa en 1.200 enquestes telefòniques amb mostres proporcionals i representatives dels municipis catalans de totes les mides. Les enquestes es van realitzar entre el 2 i el 12 de juny a majors de 18 anys i té un marge d’error +- 2,89.
Segons el president de l’ACM, Lluís Soler, l’estudi mostra que “la proximitat, la transparència i la rendició de comptes és el millor mecanisme per fer front als reptes i les necessitats que tenen els nostres ciutadans”. I afegeix que “un cop més es posa en valor la gran tasca que han realitzat els ens locals per fer front i superar possiblement el context més dificultós que ens hem trobat com a societat, ja que ha afectat sanitàriament, econòmica i social”.

L’estudi també conclou que els ciutadans puntuen amb una nota mitjana de 6,37 (sobre 10) els 16 serveis que han prestat i/o coordinat els ajuntaments durant el període d’estat d’alarma i durant els dies de confinament. Entre aquests serveis de forma agregada han tingut la següent puntuació: atenció a les persones (6,62 de nota), informació general (6,48), capacitat de lideratge (6,38), funcionament dels serveis públics essencials (6,26) i mesures d’emergència econòmica (6,09). En concret, els dos serveis que han estat més ben valorats d’un total de 22 han estat la gestió de l’ordre públic, la seguretat i fer complir les normes de l’estat d’alarma amb un 6,74, i l’atenció a domicili de la gent gran que ho ha necessitat amb un 6,73.

També cal destacar que un any després de les eleccions de 2019, els equips de govern tenen poc desgast, ja que la ciutadania en un 82% considera que el seu municipi ha millorat o està igual (fa un any era el 76%). Només el 16,8% creu que ha empitjorat (24% fa un any). Entre els municipis de 500 a 10.000 habitants la percepció positiva supera el 90%.

Principals demandes municipals
L’enquesta també reflecteix que la principal demanda espontània dels veïns perquè millorés el seu municipi és la neteja de carrers i l’entorn (amb menor intensitat que fa un any, 6 punts menys), seguit de la seguretat que passa de tercera a segona preocupació respecte a fa un any. El tercer aspecte és disposar de més zones verdes, parcs i jardins que puja 7 punts respecte a fa un any. Però, en canvi, quan se’ls suggereixen problemàtiques, veiem que la seva preocupació principal són els temes econòmics i socials: Mesures per afavorir la creació de llocs de treball, funcionament dels serveis sanitaris, ús eficient dels recursos públics o serveis per a la gent gran.

Curiosament com a prioritats per aquest 2020, la ciutadania de forma espontània considera que és controlar que es compleixin les mesures de seguretat en un 30,7%, seguit per la millora de la sanitat en un 25,1% i més netedat dels carrers (16,1%) i més ajuts socials (15,2%). De forma suggerida la mesura que genera més consens és més control a les residències d’avis per garantir-ne la qualitat en el servei. I els enquestats en un 67% consideren que les residències haurien de dependre de Sanitat i no de Serveis Socials.

Redacció – J. V. G.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -