14.3 C
Amposta

El Servei de Pediatria de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta celebra el Dia Mundial de l’Infant Prematur amb un seminari web sobre els problemes d’escolarització infantil

Docents, pediatres, psicòlegs i famílies debatran en una taula rodona sobre si l’escolarització dels infants prematurs s’ha d'iniciar segons la data de naixement o el grau de maduresa

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Nacions Unides ha designat el 17 de novembre com el Dia Mundial de l’Infant
Prematur amb l’objectiu de conscienciar la societat sobre les peculiaritats d’aquests
infants.
A Catalunya 1 cada 10 nadons naix abans de les 37 setmanes d’embaràs, això són
més de 6.000 prematurs a l’any. El principal repte que han de superar aquests
infants és la immaduresa i la fragilitat del seu organisme, cosa que els fa més
vulnerables a patir patologies de qualsevol mena.

Els avenços de la medicina perinatal han aconseguit disminuir considerablement la
taxa de mortalitat d’aquests nadons El repte ja no és tan sols la supervivència, sinó
garantir un desenvolupament psicomotriu adequat. El risc de patir dèficits motrius,
de comunicació o d’interacció social és el doble que en els nascuts a terme. Els
trastorns d’aprenentatge i les dificultats en la regulació cognitiva i emocional també
són més prevalents.

Així doncs, a l’inici de l’etapa escolar les famílies d’infants prematurs sovint es
pregunten si aquestes diferències en el grau de desenvolupament permetran que
els seus fills i filles s’adapten correctament a l’aula.
En la valoració del grau de maduresa dels infants prematurs hem de tindre en
compte la diferència que hi ha entre l’edat real i l’edat corregida. L’edat real és
aquella que es compta a partir de la data de naixement mentre que l’edat corregida
ho fa a partir de la data prevista de part.

En molts casos, la preocupació de la família ve quan els nadons prematurs naixen a
finals d’any. Durant les primeres etapes de la vida uns pocs mesos suposen una
gran diferència madurativa. No és el mateix ser dels grans de la classe que ser dels
més petits. Les diferències a escala madurativa es noten en la parla, en la capacitat
de manipular objectes, en l’ús de bolquer…, i aquesta diferència és encara més
acusada en les infants prematurs. Per això, moltes famílies demanen que
l’escolarització es faci tenint en compte l’edat corregida, ja que aquesta es relaciona
millor amb el grau de desenvolupament de l’infant.

La possibilitat d’escolaritzar nens prematurs segons la seva edat corregida no és
igual en totes les comunitats autònomes. En algunes, aquesta opció està regulada
per llei mentre que en altres no existeix legislació.
Moltes vegades són els mateixos centres educatius els que acaben adaptant-se a
les necessitats de l’infant i ho solen fer repetint el curs, sobretot en el cicle
d’educació infantil. No és la millor solució, però en molts casos és l’única que hi ha
perquè l’infant assoleixi un adequat rendiment acadèmic i una bona adaptació a
l’aula.

A Catalunya, gràcies a una mesura sol·licitada al Síndic de Greuges, el
Departament d’Educació permet que les famílies d’infants prematurs escullin l’any
acadèmic en què volen escolaritzar el seu fill o filla, sempre que disposin d’un
informe psicopedagògic que així ho aconselli.
No tots els infants prematurs necessiten escolaritzar-se segons l’edat corregida,
però en molts casos això els ajuda a assolir un correcte rendiment acadèmic i una
bona integració a l’aula, sobretot en els casos en què la diferència de maduresa
amb la resta del grup és més evident.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -