EconomiaNotícies

El major acord comercial de la història amb Japó obre les portes a l’Ebre

El recent tractat entre la UE i el país nipó beneficiarà al sector agroalimentari espanyol

Fa pocs dies va entrar en vigor l’àrea de lliure comerç més gran del planeta, que representa el 40% dels intercanvis globals. El tractat entre Unió Europea (UE) i el Japó, dos blocs que representen un terç de la riquesa del planeta, és el major acord comercial de la història,

Gràcies als pactes, els europeus s’estalviaran prop de mil milions d’euros de barreres aranzelàries a l’any. El 97% d’elles seran suprimides. I, sent l’estat espanyol el sisè exportador europeu al Japó, deixarà de pagar uns 150 milions anuals. Això farà que augmentin les vendes europees en el Sol Naixent (un 13% més), un mercat que té un valor econòmic de 3,6 bilions d’euros, segons un estudi de la London School of Economics.

Qui guanya? El sector agroalimentari, sens dubte. El vi podrà competir amb el brou xilè sense haver de pagar drets de duana. L’Estat espanyol és el tercer productor mundial de vi, i amb aquest acord, els vins terraltins, que actualment van guanyant fama internacional, podrien incrementar les seves vendes,  donant un impuls a l’eix econòmic de moltes poblacions de la comarca. També les Denominacions d’Origen Protegides d’Oli com al Baix Ebre-Montsià o a la Terra Alta, podran  realitzar exportacions al país asiàtic sense barreres aranzelàries, així com els productes agroalimentaris en general, de la ramaderia i d’altres sectors.

Però també la indústria càrnia (en particular la porcina i els seus derivats –el pernil– i en part la vedella), així com els lactis (formatges Gouda, Cheddar o manxec), que tenien aranzels de fins al 40%.

Les conseqüències són de primer ordre ja que per cada mil milions d’exportacions extra, es crearan en la Unió 14 mil nous llocs de treball. “És un senyal que té un valor geopolític. Les negociacions s’han accelerat després de l’auge del proteccionisme. Tots dos blocs estan reivindicant la seva aposta pel lliure comerç i la globalització”, diu el director de negocis de Casa Àsia, el japonès Amadeo Jensana al diari La Vanguardia.

En els últims vuit anys les exportacions espanyoles al Japó s’han duplicat. “Els productes agroalimentaris europeus tenen molta fama al Japó, un país que acostuma practicar unes pautes de consum més aviat nacionalistes”, reconeix Jensana. “En un moment en què els EUA va decidir retirar-se del Tractat Transpacífic (TTP), la UE i el Japó s’uneixen per a contrarestar al poder econòmic de la Xina”, diuen fonts de la negociació. “Vam voler enviar un missatge”. Rebut.

 

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close