14.3 C
Amposta

Creix el moviment flygskam, no volar per consciència ecològica

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
- Advertisement -

Viatjar amb avió contamina 20 vegades més del que contamina el tren.Les emissions de l’avió són, de mitjana, d’uns 285 grams de CO2 per persona i quilòmetre volat, mentre que les d’un tren són de 14 grams de CO2 per persona i per quilòmetre de mitjana. Així i tot,cada 0,86 segons s’enlaira un avió al món. En països com Suècia amb una alta consciència mediambiental, fer servir el transport aeri està mal vist i és el que es coneix com a flygskam, la ‘vergonya de volar amb avió’. «És un moviment ecologista que vol conscienciar de com són de contaminants els desplaçaments aeris enfront d’altres mitjans de transport com el tren», afirma Pablo Díaz, professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC i expert en turisme. El flygskam està darrere de la baixada en el nombre de vols a Suècia: el 2018, un 23% dels suecs va renunciar a volar per a reduir el seu impacte climàtic, segons dades del Fons Mundial per la Natura (World Wildlife Fund, WWF), fet que implica un augment de sis punts percentuals respecte a l’any passat.

«Aquest moviment considera especialment criticables els desplaçaments en avió dedurada menor a una hora o entorn d’una hora entre capitals que estan ben cobertes per connexions amb tren», explica Díaz. En molts casos, l’estalvi en temps viatjant amb avió és molt baix, i més si hi ha connexions per tren ràpid entre les ciutats. De fet, el nombre de passatgers als aeroports suecs ha caigut un 8% des que ha començat l’any. Davant d’aquest escenari, el tren guanya adeptes.

«Paral·lel al moviment flygskam es desenvolupa l’oposat tagskryt o ‘orgull de viatjar en tren’», comenta Díaz. Segons dades del WWF, gairebé un de cada cinc suecs (18%) va triar viatjar en tren en comptes d’en avió durant l’any passat. La baixa emissió d’aquest tipus de transport sumat al fet que alguns joves activistes l’han fet consigna de la seva lluita contra el canvi climàtic, com ara Greta Thunberg, impulsora dels Fridays For Future,  ha incrementat l’ús del tren al país suec. El perfil que hi ha darrere del flygskam és principalment de joves, dones i residents en àrees metropolitanes.

«Suècia és un dels països més conscienciats del món en l’àmbit ecològic i preocupat pel canvi climàtic; se situa a la segona posició en els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), o sigui que té sentit que sigui l’origen d’aquest tipus de fenòmens», afirma Díaz. De fet, el canvi climàtic és el fenomen social que més preocupa els suecs, segons el baròmetre climàtic anual del WWF. Si es compara amb l’any passat, cada vegada més persones pensen sovint en el canvi climàtic i més gent pren decisions actives per a viure un clima més intel·ligent. Ja a les xarxes socials es pot seguir el fenomen amb l’etiqueta #StayOnTheGround, «estigues a terra», o #tagskryt, que acumula fotos de viatgers amb tren.

Quines raons expliquen el flygskam?

«Hi ha més consciència ecològica internacional, i d’altra banda, som en un moment àlgid de competitivitat entre les companyies aèries de baix cost (low cost), que ofereixen preus irrisoris per a trajectes en molts casos curts, que poden ser coberts fàcilment per transport ferroviari», considera Díaz. No obstant això, moltes companyies de baix cost aconsegueixen oferir preus molt més reduïts comparativament als que ofereix el tren, i l’alta competitivitat del sector, les polítiques i les estratègies de preus permeten trobar grans ofertes. «Tot i així, el creixement de les low cost sembla haver arribat al punt màxim en els darrers anys i, de fet, ha donat lloc al tancament d’algunes d’aquestes companyies que de vegades han competit amb estratègies de preus insostenibles», puntualitza l’expert.

El creixement incessant de les companyies de baix cost situa el sector de l’aviació comercial «en un moment delicat per l’alta competitivitat». Per a Díaz, la impressió és que primer s’ha de donar «un procés d’ajust de la sobreoferta existent». L’expert considera que potser podria disminuir l’oferta de vols de curt recorregut si s’acompanya de més restriccions estatals.

Pot ser una amenaça per a la indústria aeronàutica?

«La consciència mediambiental entre els turistes va creixent i el sector ha percebut aquests senyals i cada vegada es desenvolupen més productes amb consciència ecològica i per a aquests públics», explica Díaz. Algunes companyies aèries comencen a considerar millores tecnològiques per a disminuir les emissions contaminants i millorar la imatge.

Tot i això, segons l’expert, l’afectació del flygskam a la indústria aèria és molt relativa i dependrà de cada país i de la seva preocupació ecològica. «En països molt conscienciats, com els nòrdics, sí que es pot notar un descens en la demanda de vols de curt recorregut i una alta substitució al trànsit ferroviari». Díaz afirma que el fenomen agafaria força si els estats prenguessin part en l’assumpte. «Si les autoritats emprenguessin mesures de restricció de vols de curt recorregut, i fomentessin i subvencionessin més l’ús del tren i altres transports menys contaminants, les conseqüències llavors sí que podrien ser més importants», conclou Díaz.

Font: UOC

Redacció – N. B.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

Nou cas positiu de coronavirus a la Sénia

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre ha confirmat que hi ha un cas positiu de Covid-19 a la Sénia. Es tracta d'una...

Els positius dels dos brots a les Terres de l’Ebre tenen símptomes lleus

La Regió Sanitària Terres de l'Ebre ha informat que actualment els positius dels brots per coronavirus a les Terres de l'Ebre presenten símptomes lleus. Pel...

[VÍDEO] Un tren de Barcelona a Tortosa amb excés d’usuaris indigna la xarxa

La població comença a reprendre l'activitat després d'haver passat un llarg confinament causat per la pandèmia generada pel coronavirus, i més encara, havent passat...

Tres positius més confirmats en el cas de l’institut del Perelló, i un més al d’Alcanar

Salut ha informat que tres persones en seguiment han donat positiu en el cas del brot de l'institut del Perelló, que fins aquests moments...

La Tonyina Roja Balfegó visita més de 180 restaurants catalans

Més de 650 restaurants de tota la geografia espanyola participen, des de demà i fins al 26 de juliol, a les Jornades de la...
- Anunci -
- Anunci -