De Bon Matí

Com triar encertadament les activitats pels nostres fills aquest estiu (text i àudio)

Noemí Alquézar.- Arriba l’estiu i s’acaba el cole, però els grans continuem treballant. Avui la psicòloga Idoia Balagué ens aconsella quina és la millor opció per als nostres fills a l’hora de buscar activitats.

 

Noemí: Anem a saludar a la nostra psicòloga especialitzada en Educació, Idoia Balagué. Bon dia, Idoia!

Idoia: Bon dia.

N: Bé, estem ja al juny!

I: Sí. Ja es nota la calor.

N: I a més a més, l’últim més d’escola. Això significa moltes coses, entre d’altres, que d’aquí relativament poc ens quedem sense l’escola aquell lloc on aguanten tanta estona els nens mentre els pares treballem, no?

I: Sí, sí. Els que sou pares ja ho sabeu.

N: Exacte. Cosa necessària però clar, què passa? Que s’acaba l’escola però els pares continuem treballant!

I: Sí.

N: I aquí, bé, el plantejament de l’estiu: què fem amb els nens? Bé, i tu com a psicòloga què aconselles fer amb els nens?

I: Bé, més que res no saturar-los perquè si donem vacances a l’escola és perquè els nens per al desenvolupament necessiten vacances, també. Llavors hem de frenar una mica aquell procés d’aprenentatge. Si el que fem és bombardejar l’estiu amb més aprenentatge no ens estan servint de molt aquestes vacances. Llavors s’han de fer coses però amb racionalitat.

N: I quin perfil d’activitats aconsellaries de cara a l’estiu?

I: Aconsellaria, sobretot, activitats lúdiques, súper important. Activitats relacionades amb l’aprenentatge no. Estem en un període de vacances si fiquem campus… hi ha molts tipus de campus: de creativitat, d’esport, d’idiomes…mil coses. Però sobretot hem de tenir en compte, per a nens petits, no bombardejar amb més aprenentatges. Si que està bé reforçar alguna cosa que hem fet durant el curs perquè s’ha de mantenir fins el curs vinent però no bombardejar amb més coses, cada vegada.

N: Per tant, creus que és un error aquest perfil d’extraescolars que l’únic que fan és tornar a fer una escola d’estiu però, en definitiva, en temaris i contingut, no?

I: Sí, per a mi, sí. És una mica un error. Jo crec que és molt important; de fet, el dia que vam parlar dels deures ho vaig focalitzar molt en crear rutines i hàbits. Crec que durant l’estiu no ho podem deixar perdre. El nen ha de tenir una rutina i uns horaris: mitja horeta repassar una cosa, una hora fer-ne una altra… però no hem de bombardejar-lo. De vegades, és més la necessitat de l’adult que aprengui coses, sempre més coses i vinga més coses. Els nens ja aprenen moltes coses en el seu període. Hi ha una part de l’aprenentatge que ens passa molt desapercebuda que és la part social d’interacció, de jugar, decréixer, de frustrar-nos…

N: El jugar sempre ho hem dit és una gran eina d’aprenentatge, no?

I: De fet, l’estiu és la millor època per a això. Tenim moltes hores, molts bon temps i molts llocs diferents on el nen pot jugar. Per tant, cal aprofitar-ho.

N: És obligatori, és a dir, creus que és imprescindible que aquest nen faci campus a l’estiu o creus que si no és una necessitat dels pares no ha de ser una cosa obligatòria?

I: Jo diria que si els pares es poden permetre estar amb aquest nen i amb altres membres de la família i amb germans, endavant. O sigui, que explorin la muntanya, la platja, que facin tallers, que vegin coses diferents… l’estiu són uns mesos brutals per a fer coses en família. Que ho aprofitin, això. Ara, si aquests pares per feina o per altres coses volen introduir un campus, sí, però més com una diversió.

N: Si et sembla, Idoia, perquè aquí segur que hi ha molts pares que ja estan pensant en l’avorriment.

I: Ai, sí!

N: Perquè clar, si diuen “Ai si el nen no va al campus s’avorreix” que et sembla si aquest tema el deixem per a la setmana que ve?

I: Perfecte.

N: Doncs, vinga va, fins la setmana que ve.

I: Molt bé, adéu.

N: Adéu.

 

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close