14.3 C
Amposta

Avatars, realitat virtual i robòtica: el 5G comença a aplicar-se a les escoles rurals ebrenques

Més de 230 alumnes i 30 mestres de la Ribera d'Ebre i el Priorat experimenten amb el RuralCatLabs que lidera la URV

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Més de 230 alumnes i una trentena de docents de 15 escoles rurals de la Ribera d’Ebre i el Priorat han pogut experimentar amb les possibilitats d’aprenentatge que ofereix la tecnologia 5G. El projecte RuralCatLabs l’ha desenvolupat la URV i és una de les primeres aplicacions del coneixement i la recerca que promou l’Àrea 5G de les Terres de l’Ebre, amb seu la nau del Molló, del polígon de Móra la Nova. Els infants han descobert els viatgers virtuals que permet la realitat virtual, des de fer un passeig ràpid pel patrimoni català al CatVers fins a trepitjar el planeta Mart i estudiar medi, matemàtiques o art, entre d’altres. També han creat el seu propi avatar, han après a protegir-se en el món virtual i han gestionat un galliner robotitzat.

La Vinyet, la Maria, la Martina, la Nerea i la Júlia són cinc de la trentena d’alumnes de la ZER Ribera d’Ebre Nord (la Torre de l’Espanyol, Vinebre i Garcia) que ha tancat aquest dilluns els tallers de realitat virtual i l’Internet de les Coses que s’ha ofert des del mes d’octubre a la nau del Molló, a Móra la Nova, seu de l’Àrea 5G de les Terres de l’Ebre. “Ens ha agradat molt perquè és com un joc però a la vida real i tu estàs dintre. Et pots moure!”, han destacat les nenes després d’entrar al CatVers. Elles han fet “una ruta” per l’art, els paisatges i el patrimoni català. Han viatjat per tot el país sense moure’s “de casa” i això els ha semblat “molt guai”.

Aquests tallers formen part de la prova pilot per la qual han passat una quinzena d’escoles. La iniciativa RuralCatLabs apropa a les escoles rurals “les possibilitats” de la realitat virtual i el 5G per aprendre les matèries de sempre i sobretot perquè “els serveis de fora els puguin experimentar els alumnes de l’entorn rural”. “Sempre estem a la cua i ara som els primers en provar el 5G a les nostres escoles i ens hem sentit una mica privilegiats”, ha remarcat la directora de l’escola de la Torre de l’Espanyol i de la ZER Ribera d’Ebre Nord, Rut Serra.

Les opcions experiencials sempre han quedat lluny dels territoris rurals i la comunitat educativa ha celebrat que ara s’apropi convertint el programa pilot en “una oportunitat brutal per a les programacions i eines pedagògiques dels entorns rurals. La directora del centre de la Torre de l’Espanyol ha reconegut que el projecte d’entrada “els va fer front”, però ha agraït que amb el suport rebut s’hagi tirat endavant perquè ha estat una experiència enriquidora i engrescadora per als infants.

De fet, és l’alumnat qui empeny per poder treure rèdit a aquests recursos. “Van davant i es tracta d’acompanyar-los i guiar-los per a una bona utilització d’aquestes eines”, ha apuntat Serra. A partir d’un exemple concret, com el galliner que ha visitat tots els patis de les escoles i que els alumnes han pogut controlar amb sensors per alimentar, vigilar i tenir cura dels animals, els impulsors de la iniciativa intenten que els nens i nenes siguin els ideòlegs de noves propostes i aplicacions tecnològiques en el món rural i en la seva escola. “El cap no para de donar voltes ara per veure que podem fer a les aules”, ha apuntat la directora. “Ho faríem servir a classe per practicar tecnologia i tot això”, han avançat les nenes.

La iniciativa, liderat per la Diputació de Tarragona i desenvolupat per la URV, forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) Pobles Vius i Actius. El responsable del RuralCatLabs, Carles Lozano, ha avançat que el projecte continuarà l’any que ve després de revisar les opinions i conclusions dels alumnes i mestres en aquesta primera fase.

Mentre que l’alcalde de Móra la Nova ha reclamat que sigui “la llavor” per acabar amb la fuga de talent jove del territori, la presidenta comarcal de la Ribera d’Ebre, Gemma Carim, també ha reivindicat que el territori està preparat per fer i liderar “una revolució tecnològica” que també pot contribuir a reindustrialitzar la comarca, al costat dels Fons de Transició Nuclear que ha tornat a reclamar. “Podem tenir un model alternatiu més enllà de les indústries extractives que agafen els recursos i se’n van”, ha defensat.

Una nena prova la realitat virtual als tallers del projecte RuralCatLabs de la nau del Molló de Móra la Nova, seu de l’àrea 5G Terres de l’Ebre. ACN

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -