14.3 C
Amposta

Alcanar analitza com ha afectat la pujada de preus als sectors econòmics del municipi

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Durant el març i també aquest mes de maig el litre de gasoil ha superat els dos euros en algunes estacions de servei, per aquest motiu des del divendres dia 1 d’abril i fins al 30 de juny, el govern espanyol ha aplicat una bonificació de 20 cèntims per litre. Per la seua banda, el preu de la llum també es troba en una escalada històrica. A més, cal sumar-hi el desabastiment global de matèries primeres per la dependència exterior: el desequilibri entre l’oferta i la demanda també provoca un augment del preu de les matèries primeres. “Viure Alcanar”, el butlletí informatiu del municipi, ha parlat amb representants dels sectors més dependents de les matèries primeres, els carburants i l’energia.

En el sector citrícola, el butlletí ha parlat amb David Millán, cap de producció de Viveros Alcanar, que ha explicat que a principis d’any l’augment dels costos al sector se situava en un 10-15% respecte al 2021, però amb l’inici de la guerra a Ucraïna s’ha disparat al 25-30%. “Han apujat els preus dels fertilitzants, insecticides, fungicides i herbicides. També ha augmentat la tarifa de l’aigua per a regar i les despeses dels combustibles de la maquinària”, ha dit. D’altra banda, també ha declarat que hi ha hagut una ruptura de l’estoc de matèries primeres que fa que s’hagin de planificar les compres amb molta més antelació i un augment del cost dels productes derivats del petroli, com els cossiets, els plàstics d’hivernacles, les caixes, cartrons, etc. “La incertesa que tenim ara és que no sabem si la pujada de preus ha arribat al màxim o encara no”, conclou Millán.

El secretari de la Confraria de Pescadors de les Cases, Raül Ribot, ha explicat que la pujada dels preus del combustible ha afectat molt negativament la pesca d’arrossegament. Aquestes barques consumeixen entre 3.000 i 3.500 litres de gasoil per setmana. Segons Ribot, “ara estem pagant 1,20 euros per litre de gasoil, però per dalt dels 60 cèntims el litre tenim problemes greus per a tenir beneficis, ja que s’han de treballar almenys tres dies a la setmana només per a pagar el combustible”. Aquest problema, segons diu Ribot, “se suma a l’anunci que ha fet la Unió Europea que el sector haurà de reduir un 20% els dies de pesca, amb la qual cosa només es podrà pescar entre 8 i 9 mesos. Això fa totalment inviable la continuïtat del sector”.

En el sector industrial, Núria Reverter, gerent de Reverter Indústries Corp., SA, comparteix el malestar i explica que els ha afectat sobretot l’augment del preu de les matèries primeres. Reverter ha dit que “el gener del 2021 pagàvem la xapa d’acer  a 0,6 euros el quilogram, al desembre a 0,9 i ara a 1,6 euros. A més, costa trobar material i això implica que tan prompte com tens l’encàrrec del client has de fer l’aprovisionament del material i tenir-lo en estoc fins a la fabricació,  amb el cost afegit que això implica”. També es troben que alguns dels proveïdors exigeixen el pagament al comptat. Pel que fa al combustible, han notat l’augment del preu en el transport de mercaderies, però no poden fer repercutir el preu al client perquè els contractes es van signar a principi d’any. La despesa en llum, del gener del 2021 a l’actualitat, ha augmentat un 15%. Tot plegat fa que els costos de fabricació tinguin aproximadament un increment del 50% respecte al gener del 2021.

En el sector avícola, Àngel Caballé, autònom i propietari de la granja Angelita, es dedica a la producció de pollastres per a l’empresa Padesa, reconeix que el seu sector no ha estat especialment afectat per aquesta crisi. “El 80-90% de les despeses a les granges van a càrrec de Padesa, però nosaltres de moment estem venent el poll al mateix preu que fa un parell d’anys. Això no obstant, ha augmentat la despesa associada a la compra de les matèries primeres per a fer el llit dels pollastres, també la del gasoil i sobretot la llum, ja que en gastem molta per als motors automàtics. Entre tot podem dir que en un any les despeses han augmentat un 50%”.

Francisco Arias és camioner autònom i soci, juntament amb son germà, de Transalcanar. Considera que “la baixada del preu del gasoil de 20 cèntims fins al 30 de juny per part del govern espanyol no és la solució definitiva, ja que el problema principal és que no puja el nivell de vida de la ciutadania però sí el dels serveis i els productes”. Del novembre del 2020 al del 2021 el preu del gasoil ha augmentat un 33% i els primers tres mesos del 2022 ha crescut un 25% més, però als nostres clients només els en fem repercutir un 15%. “Les grans superfícies tenen molt de poder per a negociar el preu que els interessa. Per tant, en el nostre cas els beneficis han baixat”, explica Arias.

Redacció – Ll. S.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -